"Pagát Gold Zrt - Magyarország valószínűleg legjobb targonca szervize"
nyelv Pagát magyar oldalak Forklift english pages
e-mail: info@pagatgold.hu
telefon: +36 1 402 42 22

Targonca története

Emelőgépek története és fejlődése a mai targonca kialakulásáig

Targonca története

 

A targoncák ma kifinomult, komplett elektronikus és hidraulikus rendszerek, ahol a kényelem és a biztonság a gyártó részéről elsődleges szempont. Gyakorlatilag manapság minden ami körülvesz bennünket, amit használunk vagy fogyasztunk, targonca vagy sok-sok targonca által lettek korábban megmozgatva.

 

De ki is találta fel a targoncát?

 

Az ember ősidők óta keresi a lehetőségét a nehéz, fárasztó feladatok elvégzésének segítésére. Arkhimédész volt, aki elismerte, mennyire fontos a kar és így szól híres nyilatkozata: "Adjatok egy szilárd pontot, amelyen megállhatok és kimozdítom a világot" - jól ismert. Kétséges, hogy a manapság használt modern targoncára gondolt, amikor ezt mondta, hiszen sok-sok évnek kell eltelnie, hogy kifejlesszék ezt az Egyesült Államokban. Az 1800-as években fejlesztették ki a kézi meghajtású, zsákok szállítására alkalmas talicskát, amely még a mai napig is használatban van! Az áruk szállítására egyre sokszínűbb kézi működtetésű eszköz jelenik meg: húzó- és kerekes pótkocsik.

Motorizált targonca idők

Targonca motorizálás

Motorral hajtott változatok nem jelennek meg a 20. század kezdetéig, akkortól használják az elektromotorral hajtott motorokat, mint vontatási elemeket. A biztonság egyáltalán nem volt feltétel azokban az időkben, de a targoncák segítettek a munka elvégzésében. A későbbi típusoknál bevezettek egy emelőrendszert amely elektromosan növelte és csökkentette az emelés magasságát. Az első világháború idején az ilyen berendezéseket főként a munkaerőhiány miatt alkalmazták. A háború után a tervezők úgy gondolták, hogy jó ötlet az áruk egymásra rakodása, és ezért kifejlesztették a magasra emelő targoncát is. Clarknak köszönhető, hogy 1917-ben megjelenik homlokvillás targonca, de Yale készítette le 1925-ben az első elektromos targoncát, ahol a villa egy oszlopban volt felemelhetőt. Ebben az időben még nem használják a targonca oszlop döntés, és hidraulika rendszert sem alkalmaznak.

 

Homlokvilla a targonca oszlopra

Az iparban lassan elkezdték használni a targoncát. A második világháborúban rövid időn belül elengedhetetlen lett a targonca használata. A hatalmas mennyiségű háborús áruk kocsikra és hajókra pakolása miatt az emelővillás targonca lett a megoldás! A háború után a brit ipar Az USA-ból importálja a targoncákat. 1946-ban a Coventry Climax brit társaság állította elő az első targoncát, és a többi, ahogy mondani szokás, már történelem. Lansing Bagnall cége, aki igen jelentős hatást gyakorolt a brit emelőgép iparra, újra tervezte a homlokvillás targoncát és kivitelezte világ első tolóoszlopos targoncáját, melyet keskeny folyosónál tudnak használni. A targoncák ma már sokkal kifinomultabb komplett elektronikus és hidraulikus rendszerek, és a kényelem és a biztonság a szolgáltató részéről elsődleges szempont lett.

A logisztika és a targonca

Logisztika mindig is kulcsszerepet játszott a sikeres civilizációk fejlődésében. El lehet képzelni, mennyire lényeges volt, a rómaiaknál, hogy hatékony legyen az ellátási lánc a hatalmas hadsereg fenntartásának ellenőrzése során a birodalomban. Ehhez szükség volt kifinomult előre tervezésre, a tárolás megoldására és az értékesítési lehetőségek biztosítására. A terheket viszont ökrök hordták, a tengeri szállítás lassú volt, a birodalom nélkülözte a gépesítés előnyeit. Ki tudja meddig jutott volna a birodalom ha már abban az időben korszerű targonca támogatással élhettek volna? Ma már magától értetődőnek vesszük a könnyű és folyamatos élelmiszer-, üzemanyag- és fogyasztói termék szállítást, gyakorlatilag 24 órán belül megérkezik az áru a kiskereskedelmi üzletetekbe. A modern társadalmakban a színfalak mögött, bonyolult és rendkívül hatékony tárolási és elosztási infrastruktúrákat, gyakorlatilag a létfenntartó rendszert találhatunk. E nélkül pillanatokon belül káosz lenne. A gépesített anyagmozgatás viszonylag új dolog, és az Egyesült Államokból származik. Az 1940-es években történtek meg az első kísérleti erőfeszítések, hogy kifejlesszenek egy alternatívát a kézi anyagmozgatásra az Egyesült Királyságban. A háborús ellátásban a korai 1940-es években targoncákat használtak a rakományok kirakodásához, amíg a brit kikötőkben a kézi módszerekkel a munkaerejüket használva dolgoztak. Az elsők között volt a brit vállalatoknál Lansing Bagnall aki az úttörője volt a motoros emelőkocsik (targonca) tervezésének és fejlesztésének, amelyek átalakították a rakodás hatékonyságát. Későbbi modellek közül az legfontosabb a tolóoszlopos targonca, amely forradalmasította annak idején a lehetőséget, hogy az árukat sokkal kisebb épületben tárolhatók legyenek, valamint a korábbi lehetőségekkel ellentétben a folyosók szélessége kevesebb mint 2,5 méter lehetett. Ezekben az izgalmas kezdeti napokban a targonca mellett a az új rakodási koncepciót is el kellett ad, mivel az ilyen módszerekkel való tárolás ismeretlen volt. A szakszervezetek úgy látták, hogy a gépesítés veszélyt jelent tagjaikra, de ennek ellenére a korai úttörők folytatták a fejlesztéseket.

 

1948-ban Londonban megrendezték az első targonca kiállítást, amely kiemelte a gazdasági előnyeit, bemutatva a "gépesített izmot" a szélesebb közönség számára. A tervezőknek korlátot szabtak az akkori rendelkezésre álló technológiák, így folyamatosan keresték az új lehetőségeket. A korai elektromos targoncák vezérlései nagyok voltak és nem túl energiatakarékosak, azokat nehéz vezetékek és egy rakás mágneskapcsoló jellemezte. A szervokormány, és a védőkabin akkoriban ritka luxusnak számított, az ülések általában rugózás nélküliek voltak, de nem szabad elfelejteni, hogy abban az időben szinte az összes árut kézzel mozgatták, így a gépi segítség óriási előrelépést jelent. Viszonylag rövid idő alatt elképesztő fejlődés mutatkozott a műszaki és elektronikai alkalmazások fejlesztésében az anyagmozgató berendezéseknél, ami jelentős javulást eredményezett a teljesítmény és a hatékonyság terén. A fogyasztói kereslet nőtt, így létre kellet hozni a hatékonyabb elosztást és tárolást, ami a tolóoszlopos és keskeny folyosós rendszer kialakításához vezetett az árufeltöltésben. Lansing Bagnall fejlesztette ki, az első man-down-os keskenyfolyosós targoncát, amely lehetővé tette a folyosó szélességének csökkentését, így ez kevesebb lett mint 1,5 méter, és a 1960-as években már a man-up-os gépeket is gyártották. Bevezetésre került az ISO hajó konténer, mely termék iránti kereslet megteremtette az igényt a konténer kezelő targoncára, míg a kisebb kapacitású targonca az egyre nagyobb mennyiségű raklapos áru használatát tette lehetővé számos iparágban. A motor átviteli rendszerek finomítása, az új konstrukciók, mint a hidrosztatikus hajtás segítették a kipufogó gázok csökkentését és a jobb energiahatékonyságát a targoncáknak. A gazdasági fejlődés hatására megindult az egyre növekvő kereslet a hatékony, megbízható anyagmozgatási berendezésekre, mely a raktár-és készletgazdálkodási rendszerek létrehozását is megkövetelte, és amely ugyanakkor optimális teljesítményét és hatékonyságot adott. Ma a korszerű anyagmozgató berendezést a vezető kényelmesen és csendesen működtetheti, ebben a beépített diagnosztika van segítségére. Az alacsony karbantartási követelmények és az energiahatékonyság is alapvető jellemző. Ez a nem régen alapított jelentős iparág ma nagy befolyással van a mindennapjainkra.

Minden, amit eszünk, iszunk,a házunk építőanyaga, a berendezések, az autónk, targoncával lettek mozgatva. Ez egy érdekes tény, és gondolkozzunk el ezen, ha legközelebb látunk egy targoncát!

 

Targonca szerviz

Online Hibabejelentő
Ha targoncája meghibásodott, töltse ki hibabejelentőnket, rövidesen felvesszük Önnel a kapcsolatot.Hibabejelentés
Kérje ajánlatunkat!
Targoncák, raklapemelők, alkatrészek és kiegészítők beszerzése; targonca szerviz és targonca javítás. Rövid átfutási idő, garanciával! Ajánlatkérés
Kérdezzen!
Ha anyagmozgatással kapcsolatban bármilyen kérdése van, itt felteheti. Legjobb tudásunk szerint próbálunk segíteni Önnek! Kérdezek!
Visszahívjuk

Ha bármilyen kérdése van targoncákkal kapcsolatban, munkatársunk visszahívja Önt!

Köszönjük! Munkatársunk rövidesen felveszi Önnel a kapcsolatot.

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre naprakész híreinkért, akcióinkért!

Köszönjük!
Hírlevél jelentkezését fogadtuk!

Mentse el elérhetőségeinket mobiljára QR kódunk segítségével!

Pagát Gold QR kód

Minden jog fenntartva © Pagát Gold Zrt. 1991-2015.Adatvédelem | Felhasználási feltételek | Oldaltérkép | Impresszum